Flere har stillet ovennævnte spørgsmål, senest Pelle Harris Krog, på min FB side.

Jeg er med på, at det er hellerikke noget let spørgsmål at svare på. Alligevel vil jeg forsøge. En del af problematikken er jo den kendsgerning, at vi siden 1946 har snakket anden placering af lufthavnen, og at resultatet af de negative udfald på den problematik hver gang den har været oppe, ikke er fulgt op ad opbakning til Aarhus Lufthavn, men at spørgsmålet blot er stedt i dvale. Tiden blev som jeg ser det forpasset i 1981 – da resultatet blev et nej, ikke mindst med baggrund i Aarhus Amts udfald med et nej fra daværende Amtsborgmester Svane Hansen. Nu er det altid let at være bagklog. Men det rigtige dengang ville have været en bslutning om hvordan man så ville udvikle AAR. Det gjorde man ikke, men lod blot sagen ligge. Hvad er så sket i mellemtiden. Ja BLL har udbygget kraftigt, og tiltrukket alle de store internationale selskaber. AAL har på samme måde udbygget, og sidste år indviet en ny terminal til 170 mio. Hvad har AAR gjort, hvad har deres ejere gjort – intet, jo de hev 20 mio ud af aktiekapitalen i 2001, da AAR blev et aktieselskab. Ellers har lufthavnen levet sit eget liv, og levet med, at debatten om flytning ikke ville dø.

At den debat er fortsat siden 1981 og uden at ejerkommunerne har signaleret noget andet, er vores store problem.

Som nævnt har BLL og AAL udbygget kraftigt og vist vejen. Jeg blev formand for AAR i 2010, startede med at tage 3 erhversfolk med ind i bestyrelsen, det har været en god øvelse.

Vi startede med at udarbejde en strategi 2016 – og den rejste vi rundt i ejerkommunerne med for at få deres opbaktning.

Konklutionen blev, at der skulle udarbejdes en rapport om hvorvidt AAR er en rentabel forretning, og i givet fald hvordan vi kunne gøre den til det.

Den rapport foreligger, og fortæller at AAR sagtens kan blive en gunstig forretning. En af betingelserne er at ejerkommunerne bakker op og viser aktivt at de vil AAR.

Det er iøvrigt også en betingelse fra en investor som vil bygge en terminal 2.

Jeg har i de 4 år jeg snart har været formand for AAR i mine snakke med potentielle selvskaber, ofte hørt spørgsmålet: “Kan vi være sikker på i bliver liggende?” – underforstået at hvis ikke vi kan det vil vi ikke investere.

Så det er en måde at bakke op om AAR på.

Jeg mener det er den eneste vej at gå – vi får aldrig en ny lufthaven i Østjylland – men kan risikere at miste den vi har.

Vi vil aldrig kunne opnå miljøgodkendelse til en ny lufthavn, vi vil aldrig få en tilladelse til at bygge en ny!

Og hvis vi nu lejede med tanken om at det fik vi, hvem ville så investtere?

Og ville de store selskaber komme?

Mit svar er at det vil være lettere at få dem til AAR som den ligger blot vi en gang for alle siger – vi ligger hvor vi ligger.

De store interessante selvskaber har i mellemtiden 1981- til dd. udbygget i såvel AAR og BLL og investeret adskille kroner i hangarer mm. de to steder.  At forestille sig at de vil opgive disse plaseringer for at slå sig ned i en ny ved AAR har jeg ikke fantasi til.

Vil der være økonomi i en ny lufthaven ved AAR – næppe.

Vi bor små 5 mio. mennesker i Jylland – det giver ikke flyøkonomi til at bygge og drive en lufthavn til en pris af cika 3 mia.

Og den tese kræver så at såvel BLL som AAL lukker….